nackdelar med instagram

 
Instagram, vem älskar inte den appen. Jag spenderar i alla fall alldeles för mycket tid på den, scrollandes genom bilder. Jag finns själv där och det är smått beroende framkallande att lägga upp bilder på appen och se om folk tycker om samma saker som man själv. Men, det finns också en del nackdelar också, saker vi ofta glömmer bort men som jag i alla fall vill skicka ut i världen.
 
* Pressen att vara supernyttig: Det är såklart det är bra att gå och träna ganska regelbundet och inte bara äta skit. Men konton där det bara handlar om juicer (som inte ens är speciellt bra för en), selfies i gymkläder och rumpbilder gör mig galen. Det är inte det viktigaste som finns i världen, träna ett par gånger i veckan och ät olika saker så kommer du må bra! Du behöver inte bli vegan och dricka juice varje morgon för att må bra.
 
* Lågt självförtroende: Det är så lätt att sitta där och tänka "gud, varför är hon så snygg och inte jag" eller "varför ser hennes kropp så bra ut medan jag ser ut som en potatis". Jag känner själv hur självförtroendet bara sjunker för varje sekund som jag är inne på instagram. Självklart lägger folk bara ut bilder där det ser ut som att de har ett perfekt liv, utseende och umgänge. Men även om man någonstans vet att ingen har ett perfekt liv så är det svårt att komma ihåg sånt när det enda man ser är en oändlighet av selfies och outfit bilder. Jag har faktiskt slutat följa all människor som får mig att må sämre, och det tycker jag ni ska göra med!
 
* Det är lätt att slösa tid: Det börjar med att man bara ska kolla på bilderna som folk har lagt upp under natten, men sen har en timme gått och plötsligt är man mitt inne i nåns konto, 4 månader bak i tiden. Jag tycker instagram är super för att hitta inspiration men det är också väldigt lätt att fastna och ha svårt att släppa och göra det man egentligen skulle göra. Lägg undan telefonen, people!
 
* Pressen att ha ett perfekt liv: Som jag sa tidigare så ser det alltid ut som att folk har ett sånt perfekt liv, där de vaknar bredvid sin pojkvän med pannkakor i sängen, kör ett pass på gymmet, går och shoppar lite och sen går ut med kompisar. Men man måste komma ihåg att folk bara lägger ut en väldigt liten del utav sina liv på nätet, deras problem och svårigheter i livet är något vi aldrig får se, och därför är det lätt att tro att dom inte har några. Livet är fullt av problem, det gäller bara att ta vara på alla bra saker också.
December 2015, Life | |
Upp