7 things: om livet

 
Efter att ha varit på denna jord i 20 år så har jag kommit på en del saker som jag kanske önskar jag vetat om lite tidigare, så jag tänkte dela dom med er så att ni slipper känna stress och göra misstag jag gjort.
 
1. Var inte rädd att be om hjälp! Jag är sämst på det här, någonstans i mig så känns det som att jag måste klara allt själv och att ingen kommer vara stolt över mig om jag ber om hjälp. Men nu när jag blivit äldre, och har jobbat en hel del på detta, har jag insett att det inte är något fel med att erkänna att man inte kan allt. Det innebär bara att du är mänsklig och det är en bra sak. Vare sig det kommer till skolarbeten, att ställa en fråga till läraren eller be någon arbetskamrat på jobbet upprepa det hon/han sagt en gång till så är det inget fel med det.
2. Njut av små saker inte bara stora: Ibland är vi så upptagna med att fokusera på att ta över världen att vi glömmer bort de små sakerna i livet. Som en kall dryck på en riktigt varm dag, eller få ett bra betyg på ett prov du verkligen pluggat till. Det är okej att tycka att något så litet som att du inte brände pannkakorna den här gången är bra. Att njuta utav alla delar utav livet kommer göra det lättare i längden och göra dig lyckligare. Enjoy the little things!
3. Du kan inte göra alla nöjda! Det här är något jag kämpar med jämnt. Jag får dåligt samvete och mår dåligt för det mesta, även om det bara är något så simpelt som att jag fick vara den som duschade först i familjen på landet där vi har begränsat med varmvatten. Människan i sig är aldrig nöjd, det är det som gör att vi utvecklas. Men se till att bara styras utav hur nöjd du är och inte vad andra tycker och tänker.
4. Lär dig att slappna av: Det här är jag ganska bra på men har blivit sämre på nu när jag är äldre. Att slappna av är viktigt för hälsan, för mycket stress kommer göra din tid på jorden kortare och inte lika härlig. Lär dig att lägga undan din mobil/dator/arbete och stäng av vad det nu är som du håller på med. Sätt dig ner i soffan framför en bra serie med något gott att dricka och låt dig själv slappna av. Yoga eller meditation är även väldigt bra för er som har riktigt svårt att släppa taget.
5. Killar kommer och går: Jag vet hur det kan vara när man träffar någon man verkligen tycker om och det känns som att solen snurrar runt en. Men om ett förhållande tar slut eller om det inte funkade till att börja med så är det okej att sörja ett tag men låt det inte ta över ditt liv. Killar kommer och går, det kommer alltid finnas en ny kille att tänka på. Men du har bara ett liv och det är ingen kille i hela världen värd.
6. Vad du har för jobb och hur mycket pengar du tjänar är inte allt: Nu för tiden, och även tidigare, är det alltid någon som frågar "jaha, vad jobbar du med nu för tiden?". En annan populär grej är att jämföra hur mycket pengar vi har genom att jämföra vad vi äger. Pengar och karriär är inte allt här i livet, precis som med killar så finns det fler jobb. Visst kan pengar göra livet enklare men det är personer som gör det värt att leva. När du sitter där i din 10 miljoners villa med den nyaste bil modellen och en stor tv på väggen, vad kommer då vara viktigast, prylarna du har eller faktumet att du har varit så fokuserad på jobbet att du nu lever alldeles ensam.
7. Lev i nuet: Jag älskar att planera. Skriva listor och planera framtiden är något jag lever för men jag har lärt mig att det är lika viktigt att leva i nuet. Glöm resan du har planerad om 5 månader och njut utav stunden. Är det sommar och solen skiner? Är det vinter och marken är så där härligt frostig? Om några veckor kommer du knappast sitta där och ångra att du tog tid att njuta utav hur det var då. Istället kanske du lär dig något nytt och får nya minnen på köpet.
Januari 2016 | |
Upp